Search This Blog

Wednesday, January 18, 2012

Aku terima nikahnya ^_^

Thanks a lot  for my lovely sis because willingly to find this book !

                                            
                                       Insyaallah.. Baca sampai habis  nanti..hehe

Jodoh Manusia Ketentuan Ilahi..(Renungan Bersama)

Tidak, Jodoh tiada kaitan dengan keturunan.. Hanya belum masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk
ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2 kalau usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat sembahyang. Allah  Maha Mendengar.

Memang kita mudah tersilap kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2 mendapat apa yang inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Ramai orang menempah neraka sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan
ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke Berapa ramaikah yang perkahwinan masing2 padahal dahulunya mereka bermati-matian janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa asalkan segala impian menjadi nyata?Jadi, mari semak hikmah sebuah perkahwinan ye...

Jika tidak sanggup untuk bergelar tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah,belajarlah dulu. Jika rasa2 bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak2, carilah dulu itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang  bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik. Berkahwin itu indah dan bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya. Berkahwin itu menjanjikan tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan  mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin  itu sempadan dari ketidaksempurnaan  kepada kesempurnaan - bagi yang mengetahui rahsia2nya. 

Apabila kita dah berkahwin, pegang tangan malah menciumnya juga dapat pahala tauu.... Tahniah kepada kawanku yang sudah bergelar isteri dan suami di usia muda... !!! (aku bila ek, kecik lg aku ni.. haha)

Seorang teman pernah  berpesan : 

"Kadang2 Allah sembuyikan  matahari..

Dia datangkan petir dan
kilat..
kita menangis dan
tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak
hadiahkan kita pelangi..^_^

`Cinta yang disemadikan
tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali. Hati yang remuk
kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar
haluan selagi esok masih ada. Parut yang lama pastikan sembuh selagi
iman terselit didada...

P.S :-
Ramai yang ingin berkahwin tetapi ramai yang tidak tahu erti  sebuah perkahwinan.. Jika ditanya aku, jodoh, jangan terlalu mencari yang sempurna.. Masih belajarlah, nanti ada la tu jodohnye.. ngeh3.. Ayat-ayat cinta selepas berkahwin.. so sweet!!



Good Night ... Let's raise your hand and make du'a before you sleep =))





No comments:

Post a Comment