Search This Blog

Monday, March 28, 2011

Pengalaman Berasaskan Sekolah March 2011


                                    Kanak-kanak  Berkeperluan Khas Masalah Pembelajaran



Pemerhatian Terhadap  Program Pendidikan Jasmani di SK Padang Kala

Pemerhatian di stor sukan sekolah

Berdasarkan pemerhatian yang dijalankan di SK Padang Kala, terdapat sebuah bilik khas digunakan sebagai stor untuk menyimpan alatan Pendidikan Jasmani di sekolah. Stor sekolah tersebut di bina berhampiran dengan padang sekolah untuk memudahkan urusan pengambilan dan penghantaran peralatan  yang digunakan sewaktu kelas pendidikan jasmani dijalankan. Menurut  Ketua Panitia Pendidikan Jasmani, stor sukan tersebut dibina oleh pekerja-pekerja am di SK Padang Kala.
Berdasarkan pemerhatian saya, kawasan permainan  dan padang sekolah dalam keadaan yang baik dan selamat untuk pengajaran Pendidikan Jasmani. Kawasan padang SK Padang Kala yang luas  dan tiada lalang  atau rumput  yang tinggi tumbuh di kawasan tersebut.
Selain itu, terdapat juga alat-alat reka ganti yang diusahakan oleh guru yang digunakan untuk mengajar Pendidikan Jasmani. Contohnya, terdapat kotak-kotak terbuang dijadikan kon. 
Rumusannya, pengalaman berasaskan sekolah pada kali ini membawa seribu erti bagi saya kerana mendapat gambaran sebenar tentang pendedahan tentang subjek Pendidkan Jasmani. Melalui  pemerhatian saya ke atas pengajaran guru, saya  akan menghubungkait teori  dan praktis untuk persediaan praktikum yang akan datang. Selain itu, saya juga  mengetahui teknik pengajaran yang sesuai  ke atas murid-murid untuk menjalankan aktiviti Pendidkan Jasmani. Di samping itu, saya juga belajar tentang cara  mengawal murid. Pada masa yang sama, saya juga   dapat mengenali sikap kanak-kanak. 

No comments:

Post a Comment