Search This Blog

Monday, March 28, 2011

mAHABBAH fILLAH

 Mari berkongsi ilmu bersama..................................


Berkata Abu Murrah Ath-Tha’ifi r.a. bahwasanya Nabi s.a.w. telah bersabda : Allah telah berfirman:
“Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, niscaya Aku akan mencukupimu di akhirnya.”
(Riwayat Ahmad)

Ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah SAW sendiri ialah solat sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya, antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:
“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”
(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”
(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)



Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”
(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)



...........................................................................................................................................
Amalan2 sebegini sewajarnya kita ikuti......Saya berkongsi satu kisah di mana pada suatu hari  guru yg saya hormati menyarankan kepada saya supaya mengamalkan solat dhuha...Ketika itu saya masih tercari-cari  siapa diri saya yang sebenar n  kenapa  saya masih  jauh dengan Allah sedangkan Allah sentiasa memberikan saya nikmat...kejayaan , rezeki yg melimpah ruah....tetapi................ketenangan hakiki belum dapat ditemui...Alhamdulilah, saya cuba amalkan solat dhuha ..........Secara tak disangka2........saya merasakan keperluan saya sangat cukup....Tanpa  disangka2  rezeki ada di mana2....Pernah suatu hari.... saya teringin sangat  nak makan laksa..Tapi nak outing jauh,......Sibuk dengan kerja-kerja ..... Saya sabar jelah...Tunggu cuti sekolah ...Petang tu, tiba2 saya ternampak ada 2 bungkus laksa  di atas meja study saya....erm..peliknya....sapa yang bagi ek.....Ada nota pulak tu.....Rupa2nya  kawan saya  yg beri....Katanya," Faz....makan la laksa ni...sedap ni....special utk ang.....ok...!! " urm....apa lagi hati saya berbunga2 la..haha...orang dah bagi rezeki takkan nak tolak kot ..hehe......

Banyak lagi perkara  yang kita tak sangka2 ....semuanya datang dari Allah...............
Sebenarnya Allah ternanti2  kehadiran kita........
Rasailah manisnya  nikmat  apabila mengamalkan solah dhuha ini...
Setiap  manusia boleh berubah ke arah yg lebih baik...
semoga kita mendapat mahabbah dari-NYa......



Majlis termulia dan tertinggi adalah tempat orang duduk bertafakur di medan tauhid dengan hembusan angin makrifat dan minum dengan gelas Mahabbah dari lautan Cinta serta memandang dengan bersangka baik kepada Allah s.w.t. Alangkah lazatnya! Beruntunglah orang-orang yang diberi rezeki itu. Subhanaallah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Segala Puji bagi-Mu Ya Allah..
-Qaseh Lina-

No comments:

Post a Comment