Search This Blog

Tuesday, March 29, 2011

Menunggu Hari Bahagia...

Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan di antara kamu kasih-sayang dan belas-kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. (ar-Ruum: 21)
Menyingkap lagi mengenai isu perkahwinan, jelas sekali perkahwinan  merupakan  fitrah yang telah Allah  tetapkan.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila telah datang kepadamu (meminang) mereka yang baik dari segi agamanya dan akhlaknya maka kahwinilah mereka. Sekiranya kamu tidak melakukannya (menolak pinangan tersebut atau tidak ingin berkahwin sedangkan mempunyai kemampuan) maka kamu akan mengundang fitnah dan kerosakan pada dunia.” (Riwayat al-Tirmizi).

Isu kes pembuangan bayi. kes penceraian yang berleluasa, kes mendera  dan sebagainya yang membabitkan  alam  rumahtangga  cukup sinonim berlaku dalam negara kita. Natijahnya, institusi  kekeluargaan pada hari ini  semakin meruncing  dan membimbangkan terutama memberi kesan kepada guru-guru di sekolah. Jelas sekali, setiap pasangan  yang ingin menempuh alam perkahwinan seharusnya memahami  konsep  perkahwinan yang sebenar. Mudah-mudahan, perkahwinan dibina membawa kasih sayang yang berpanjangan.

                  Pertunangan  sepupuku 11.12.2010







 "Abahnya wakil  famili kami sambil diperhatikan  pak teh yang tersandar  di dinding tu" heheehe...


 Haaaaaaaaaaaaaaaaa...selepas ni siapa pulaaaa....jeng..jeng,,,.................................


Perkahwinan  sepupu ku yang kahwin dulu sebelum sepupu-pupunya yang lain...hehehe +))) Semoga kasih sayang mereka berpanjangan dan sabar menanti hari bahagia bulan 5 ini.... Semoga membawa kenangan manis buat famili kami.... =))....

No comments:

Post a Comment